اثارتاریخی

نقش برجسته آنو با نی نی

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳ ق.ظ

در این سنگ نگاره نقش آنو با نی نی پادشاه مقتدر لولوبی حک شده است و در شهر سر پل ذهاب قرار دارد.او لباسی کوتاه ،مطبق با کفشهای صندل دارد و از نیمرخ حجاری شده است.در دست راست سلاح و در دست چپ کمانی دارد و در زیر پایش دشمنی شکست خورده خوابیده است. الهه ای دیهیم شاهی را به پادشاه میدهد و با طنابی هشت اسیر را نگه داشته است که همگی لخت هستند. در بالای سر الهه دایره ای است که درون آن ستاره ای چهار پر قرار دارد. در زیر این تصویر، کتیبه ای به زبان اکدی نوشته شده است که میگوید:آنوبانی نی پادشاه لولوبوم تصویر خود و تصویر نینی را بر کوه بادیر نقش نمود.آنکس که این لوح را محو نماید به نفرین و لعنت آنو،آنونوم،بل،بلیت،رامان،ایشتار،سین و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رواد. این نقش برجسته در دو هزار و دویست پ م حجاری شده است.

این سنگ نگاره بر روی صخره ای به نام کل-گارا کنده شده است . بر روی این صخره سه نقش برجسته دیگر از زمان لولوبیان قرار دارد و از نظر موضوع مشابه هم هستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
tarikh iran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی