اثارتاریخی

ولیران دماوند- گورهای اشکانی

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ق.ظ

منطقه ولیران در کنار شهر دماوند قرار دارد. در سال 1385طی کاوشهای اضطراری در این منطقه یک سایت اشکانی کشف شد. از این محوطه چهار ریتون سفالی و یک آمفورای سفالی در یک گورستان اشکانی و در لایه بالایی آثاری از دوره ساسانی به دست آمده است. همچنین هفت عدد سکه متعلق به مهرداد دوم، اردوان دوم، سنتروک و ارد اول در این سایت یافت شده است.


در گورستان چهار مدل تدفین اشکانی دیده شده است: گور خمره ،تدفین گور خمره ای، گور خاک کن ساده و گور سنگ چین. در این گورستان بیست و یک اسکلت انسان کاوش شده است. سه ریتون به شکل بز و یکی به شکل کفش است. در این گور همچنین ظروف و اشیا سفالی از جنس نقره، مفرغ و آهن شامل حلقه، انگشتر، النگو، سرنیزه، سرپیکان، زوبین، انواع چاقو، گوشواره سگک کمربند، انواه میخ و سوزن به دست آمده است. گورهای کشف شده در چند نوبت استفاده شده اند به این معنی که در تدفین جدید اسکلت های قدیمی را در حفره ای قرار میدادند و اسکلت جدید را در محوطه اصلی گور میگذاشتند. احتمالا این گورستان حدود سی سال مورد استفاده قرار میگرفت.

در این بخش همچنین هشت عدد سکه نقره مربوط به دوره ساسانیان، سه سکه متعلق به خسرو دوم و سه قطعه استروکا (سفال نوشته به خط پهلوی ساسانی) و تعدادی مهره از جنس سنگ عقیق، شیشه و قیر طبیعی و اشیا دیگری شامل سردوک، چاقو و سرپیکان کشف شد .

این منطقه به سرپرستی محمد رضا نعمتی کاوش شده است و یکی از معدود سایت های اشکانی داخل مرز ایران به شمار میرود. لازم به ذکر است این سایت پس از کاوش بدون حفاظ به حال خود رها شده است و در معرض تخریب قرار دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
tarikh iran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی