اثارتاریخی

اشیای موجود در موزه جیرفت

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۱ ب.ظ

سیری در ایران: موزه جیرفت تعدادی از اشیاء کشف شده در این محل نگهداری می شود. بخش عمده این اسیای بازیافتی را ظروف تزئینی ساخته شده از سنگ صابون تشکیل می دهد.

از میان حدود هزار قلم شی بازیافتی در حدود سیصد قلم از ظروف سنگی تزئین شده با نقوش برجسته و گاه کنده کاری شده برای ترصیع تشکیل می دهد ، که نقش مایه های تزئینی آنها را انواع خاصی از جانوران ، موجودات هیولایی و افسانه ای ، انسان و نیز گونه های چندی از گیاهان مانند نخل ، نمای باروی دور شهرها و بناهای درون آن را در برمی گیرد . بقیه این اشیاء به طور تقریبا برابر میان گونه های دیگری از آثار هنری تقسیم شده است که آنها عبارتند از:موزه جیرفت + عکسعبارتند از...............الف ) سردیس و تندیس انسان و جانوران از سنگ مرمر.

ب ) پیکره انسان و جانوران از سنگ صابونی.

ج ) پیکره انسان و جانوران از مفرغ یا بخشی از اشیای تزئینی پیچیده تر.

د ) افزون بر ظروف ، گونه های متعددی از اشیاء متفاوت از همان سنگ مانند چهار پایه ( به احتمال نمای معبد ) با شباهت بسیار زیاد به یافته های مشابه از حفریات شهداد.

ه ) سفال منقوش یا ساده شبیه سفالهای به دست آمده از شهداد ، تپه یحیی در کرمان و شهر سوخته سیستان که تاریخ آنها به اواخر هزاره چهارم و هزاره سوم ق . م می رسد.

و ) اشیای کوچک گوناگون از سنگ لاجورد ، مانند مهره های مسطح و استوانه ای با نقش مایه های انسان ، شیر با سر انسان ، عقاب و نقوش هندسی همراه با پیکرهای انسان و جانور و سرانجام ظروف ساده ، مهره های استوانه ای و پیکرهای گوناگون از سنگ مرمر. ظروف سنگی منقوش جیرفت از لحاظ سبک به گروه سری قدیمی قدیمی ترین گروه از سه گروه ظروف سنگ لاجوردی تعلق دارد که آن را به اواسط هزاره سوم ق . م تاریخ گذاری کرده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۰
tarikh iran

نظرات  (۱)

۲۰ دی ۹۳ ، ۱۲:۳۱ شوق وصال
سلام
واقعا زیبا بود و دلنشین
ممنون میشم به من هم سر بزنی
به مطالبی جدید به روزم
التماس دعای فراوان
پاسخ:
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت دوست گرامی ممنون از نقطه نظر حضرتعالی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی